درحال بارگذاری...

اهمیت گرده افشانی در باغ ها

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

اهمیت گرده افشانی در باغ ها


اهمیت گرده افشانی در باغ ها

تولید میوه و بذر بدون انجام گرده افشانی بین گل های مختلف و تلقیح سلول تخم در داخل تخمدان های گیاه امکان پذیر نیست. در اهمیت گرده افشانی همین موضوع کافی است که بدانیم بیش از ۹۹ درصد محصولات کشاورزی وابسته به گرده‌ افشانی هستند و تنها درصد بسیار کمی می تواند به شیوه های غیر جنسی غذای ما انسان ها را تولید کنند. بنابراین تولید گل و گرده افشانی موثر بین آنها در تمامی گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار است.


 گرده افشانی چیست؟

 گرده افشانی عملی است که طی آن دانه‌ های گرده که معادل اسپرم در جانوران هستند، به سلول های تخمک رسیده و در نهایت با آنها لقاح می کند. در نتیجه لقاح بین دانه گرده و سلول تخمک، سلول‌های تخم ایجاد شده و این سلول آغازگر نسل آتی گیاه است. سلول تخم با تقسیمات سلولی متعدد و تمایز هایی که در داخل خود دارد، در نهایت منجر به تولید بذر و جنین گیاه جدید می شود. این جنین گیاهی معمولاً در اطراف یک بافت سخت به اسم هسته میوه قرار گرفته است که خود هسته توسط یک بافت جذاب و یا تمایز یافته برای انتشار بهتر به نام میوه پوشیده شده است. توجه کنید که در این مقاله قصد توضیح علمی بافت های مختلف میوه را نداریم و بنابراین این مطلب برای آماده شدن ذهن مخاطبان در خصوص عمل گرده افشانی تهیه شده است.

از نظر تکاملی میوه ها در واقع اندام هایی هستند که ماموریت دارند تا بذر های گیاهان را منتشر کند. این میوه ها به همین خاطر بایستی یکی از خصوصیات زیر را داشته باشد:

۱- برای سایر جانداران میوه خوار جذاب بوده و اجازه دهد تا میوه توسط آنها خورده شده و سپس توسط مدفوع دفع و در جای مناسبی رشد پیدا کند. به طور مثال تمام میوه جاتی که ما مصرف می‌کنیم این خصوصیت را دارند و به طور مثال هدف از تولید میوه هایی نظیر گیلاس این است که این میوه توسط جانوران میوه خوار به صورت کامل خورده شده و بذرهای آنها از طریق مدفوع این جانداران در جای دیگری دفع در نهایت تبدیل به درخت جدیدی شود.

۲- دارای اندام هایی باشد که بتواند بذر ها را توسط وزش باد منتقل کند. به طور مثال در میوه برخی از درختان بذر ها داخل یک اندام بال مانند قرار گرفته اند که با وزش شدید باد این میوه ها مانند یک حشره در هوا به پرواز در آمده و در جای دیگر مستقر و سیکل جدید زندگی خود را آغاز می کند. برخی از میوه جات نیز دارای اندام‌ های تیغ مانند اختصاصی هستند که به آنها اجازه داده تا به بدن سایر جانداران چسبیده و سیکل زندگی خود را در مکان دیگری آغاز کند.

۳- آنقدر سبک باشند تا توسط باد جابجا شود. بعضی از میوه ها بسیار سبک هستند و حتی با وزش باد ملایم نیز از گیاهان جدا شده و در مکان مناسبی استقرار پیدا کرده و سیکل زندگی جدید خود را آغاز می‌کنند.

 

گرده افشانی به چند طریق انجام می شود؟

به طور کلی می‌توان گفت که گرده افشانی به دو شکل زیستی و غیر زیستی امکان پذیر است. منظور از روش غیر زیستی آن است که هیچ گونه جانداری به جز درخت در عمل گرده افشانی دخالت ندارد، به طور مثال دانه های گرده می‌توانند توسط وزش باد و یا برخورد برگ ها به گل ها پخش شوند و یا اینکه دانه های گرده توسط قطرات باران به اطراف راه پیدا کنند.

 اما در روش زیستی یک یا چند موجود مختلف در عمل گرده افشانی دخالت می کنند. حشرات سهم بسیار زیادی در گرده افشانی گیاهان مختلف از جمله درختان میوه دارد. از این بین زنبور های عسل به دلیل استفاده مستقیم از دانه های گرده به عنوان منبع غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.اما سایر حشرات نیز می توانند در عمل گرده افشانی دخیل باشند. در این روش حتی ممکن است جانداران دیگری نیز در عمل گرده افشانی دخیل شوند که یکی از این جانداران انسان ها هستند. انسان ها به شیوه هوشمند ممکن است سبب گرده افشانی گیاهان مختلف شوند.

بر اثر عمل گرده افشانی ممکن است دانه‌های گرده یک گیاه یا یک گل بر روی همان گیاه و یا گل قرار گرفته و آنرا تلقیح کنند و یا ممکن است این دانه‌ های گرده مسافت طولانی تری را طی کرده و بر روی گل های سایر درختان قرار گرفته و با تخمک آن ها لقاح انجام دهند.

 

شرکت پرواز یاران سیرنگ محصول دانش بنیان خود را به بازار عرضه کرده اند.ماژول گرده افشان باغات بهترین نتایج را تا به الان کسب کرده است .

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.09366288728

 

 

 

 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


گرده افشانی پهپاد سیرنگ کشاورزی مدرن

این مطالب را هم بخوانید!

رشد اقتصادی در بخش کشاورزی

بله، بدون شک. رشد اقتصادی در بخش کشاورزی موضوعی جالب و اهمیت‌آمیز است. این موضوع به طور معمول شامل عوامل مختلفی می‌شود که می‌توانند به توسعه اقتصادی در این حوزه کمک کنند. در زیر، تعدادی از عوامل مؤثر در رشد اقتصادی بخش کشاورزی آورده شده‌اند: 1. تکنولوژی و نوآوری: بهبود فناوری در کشاورزی می‌تواند...

ادامه مطلب »

مهم ترین عوامل و راهکار های اف...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

رشد اقتصادی در بخش کشاورزی

بله، بدون شک. رشد اقتصادی در بخش کشاورزی موضوعی جالب و اهمیت‌آمیز است. این موضوع به طور معمول شامل عوامل مختلفی می‌شود که می‌توانند به توسعه اقتصادی در این حوزه کمک کنند. در زیر، تعدادی از عوامل مؤثر در رشد اقتصادی بخش کشاورزی آورده شده‌اند: 1. تکنولوژی و نوآوری: بهبود فناوری در کشاورزی می‌تواند...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116